Verplichting asbestattest (in de loop van 2022)
De Vlaamse Regering wil al het aanwezige asbest in Vlaamse gebouwen en woningen, gebouwd voor 2001 in kaart brengen. Op die manier willen ze Vlaanderen tegen 2040 asbestveilig maken.
Om dit te kunnen realiseren zal in de loop van 2022 een asbestattest verplicht zijn bij de verkoop van woningen en gebouwen ouder dan bouwjaar 2001. Iedere gebouweigenaar zal tegen 2032 moeten beschikken over zo’n attest. Voor de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw is er wat meer tijd, hiervoor is het verplicht vanaf 01 mei 2025.
Wat betreft de verhuur, zal de verhuurder beschikken over een asbestattest en is daaropvolgend verplicht een kopie te overhandigen aan de (nieuwe) huurder.
Het asbestattest is een inventarisatie van het gebouw. Voor een normaal gebruik van een gebouw zal het beschrijven welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, wat de staat is van het asbest en hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden. De inventarisatie is “niet-destructief”, dit wil zeggen dat het enkel de asbestbronnen die een risico kunnen vormen bij het dagelijks gebruik beschrijft. Het gaat hierbij enkel om rechtstreeks waarneembare materialen.
Het attest kan enkel opgemaakt worden door een gecertificeerd asbestdeskundige ‘inventarisatie’. Enkel zo’n deskundige kan een geldig attest afleveren. Dit zal gebeuren via een gebouwinspectie ter plaats.